Cerita Si muka Ganas Berhati Sayur..Sayur Lemak

Monday, April 19, 2010

Kisah Gua

isnin
19 april

aku xleh stady la tgh2 ari cmni..
kepala otak aku sendat semacam je..
kepala aku da tebayang gunung ganang je..

dalam pada 2 gak aku duk tepikir dah rutin aku kat umah nnt..

1st..dah tentu aku kena bgn awal pagi..
bapak aku memang bising kalo aku bgn lambat..
lagi2 kalo malam 2 aku balik umah lewat pas melepak ngan dak2 kampung..

2nd..
aku da tentu kena wat keja..yg pasti keje utama aku.. ni haa..


mesin rumput...
ni memang fevret aku..
kepuasan dia xdapat nak cerita melainkan korang pikul sendiri natang nakata ni..
n mende ni gak la cemas wat mate aku rabun skjp..
ada mende tersusuk..
sakit doh..
kalo aku xbgn memang bapak aku kejut n marah..
nak pulak ada mende xkena,mmg suma mende terungkit..
tp aku da paham sgt..
tenyeh2 mata sket..sarung suar jeans,baju lengan panjang(jaga kulit),
hirup milo da keladak kat bawah,streching sket,trus stat nakata 4 silinder turbo..

cari port terbaik sket jalan..
sejam dua cukup la..
petang leh sambung lg..

3rd..
kadang2 aku out station..aku pg kebun bapak aku lg 1..jauh sket..dalam 30 minit dr umah..
berbekalkan ex5 bapak gua,gua gerak pg kebun 1 lg..lalu utan..
n leh tgk pokok yg ada kesan beruang cakar..
perghh,mmg aku xpandang la pokok 2..
pandang pun sket2 je..
ni kebun 1 lagi..


kebun ni sakit sket nak setel..
bnyk tuggul kayu n pokok2 mati..
kerja perlu prihatin n waspada..kalo x leh wat sakit ati mata mesin terbenam kat batang kayu reput..
n kat kebun ni gak la tempat aku nak curi tulang..sebab ada pondok..
hehe..layan tdo..balik wat muka letih..
tp petang kena overtime sket la nak cover pg punya keja..
ni port gua tdo..bawak lak stove camping gua..layan air panas..
shahdu..


4th..
ada 1 lg kebun..tp da clear sket..
bapak aku upah org je clear..
sebab tau aku xdapat cover sume..
well..aku pun nak ada masa sosial gak..haha..
kebun ni bnyk kelapa n pokok manggis..
aku cemas jatuh kot thn lepas sebab dahan patah..
mujur la aku sempat capai dahan lain..
kalo x,xtau la..tggi lak 2..
n kat kebun ni gak la kau nak cari duit minum..camne aku wat??
aku kutip klapa tua 5,6 bijik muat2 bakul yg aku ikat blakg moto..
pastu aku pg jual kat kdi Teh Jabo..sebiji 90sen..x 6 da rm5.40..
lepas la teh o ais ngan roti canai 2 keping kedai Ewan Pot..
kalo ada lebih,da dapat mee kari..fuhh..bes..
ni dia buah manggis..kenalx??


5th..
bila petang2 sket..
aku plan pegi mandi sungai..
kat blakang umah aku xbes..air dalam n xdok jamban..
so aku pg blakang umah dia..
syok woo..
sambil2 cari etak n usha gadis2 basuh baju..haha..mane nak ada da zaman ni..
xjumpa lak mana gua letak gambo pg mandi aritu..xpela..xpenting pun..
tp gua ganti ngan gamba aktvti bila ramai datang umah..
sedara2 aku suka watb umah aku sbgi port bakar2 ikan ni..patin n tilapia terutamanya.
sebab suka kuah percik mak aku..
n family aku sendri suka kalo diorg datang..
yg penting ikan bli sendiri..


bnyk lg aktiviti aku kat kampung ni..
n yg penting rambut aku xleh pnjg masa kat umah..
2 pun leh jd punca kemarahan bapak aku..
hihi..apa leh wat..
aku selit2 sket gambo2 kwasan umah aku..
syok wuuu!!!!



ni masa banjir...



patin aku rembat kat umah tok penghulu..



umoh aku..


tepi umoh..



kebun pisan blakang umoh..bapak aku punya jajahan..aku kadang2 je wat keja kat sini..
potong daun buruk..
clear pangkal pokok..mesin semak..



ni time aku join mak aku g wat asyura kat surau kampung..aku ditugaskan memesin kelapa and ni la padah mesin klapa sambil berangan..



sikit je..tp makan dalam kot..
da la mata mesin tu tumpul sket..
balik 2 aku tido..
mak aku kejut suruh zohor then gua pitam..
jatuh atas lantai kpala gua..
mujur xjd cam dalam cite..ilang ingatan..
haha..



ni aku join membe aku pegi memukat kat sungai..
pilih2..goreng bodo pun sodap nih..


ni la kehidupan aku kat kampung..
aku xdibesarkan sgt ngan kebandaran ni..shopping2 ni..
hidup aku ngan dak2 kmpg n kebun2 bapak aku..
kalo korang nak dtg bgtau je..mak bapak aku xkesah n suka kwan2 anak dia dtg..
kena lak ngan musim buah,memang sakan la..
papehal..bgtau je nak dtg bila..
kita tong2 duit mnyk..umah kosong ada sblh umah..xde masalah ngan penginapan..

bes wei!!!..

3 comments:

  1. best siot kg hang..aku wolopn dibesarkan kat kg pn xde la happening cam kg hang...ala2 dlm drama je kisah kehidupan hang ni...hahaha

    ReplyDelete
  2. hehe..cuti ni balik pg mesin rumput..

    ReplyDelete